Georg Brückmann

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CV

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The great fireplace room I-III, 2014, 2015, 2016

 

Download PDF (0,6 MB):The great fireplace room - an analysis with details

 

 

 


 

Das DQ-Referenzbild und seine technische Reproduzierbarkeit, 2016

English version coming soon.
Das DQ (Digital Quality) Referenzbild wurde vom Chemieverband Imaging und Photo e.V. und dem Photoindustrie-Verband e.V. entwickelt. Es soll im Umgang mit digitalen Fotografien eine einfache Methode für optimale und gleichbleibende Bildqualität für Privatanwender sein.
Ich habe das DQ-Referenzbild von digitaler Vorlage in Öl auf Leinwand malen lassen um es später mit optimalen fotografischen Mitteln technisch zu reproduzieren.

 

 

 

 


 

Kundmanngasse 19, 2015

In 1925 Margaret Stonborough Wittgenstein commissioned the architect Paul Engelmann to construct a representative urban mansion in Vienna. In 1926 her brother, the philosopher Ludwig Wittgenstein, became involved in the design process and assumed responsibility for most of the planning.
After almost four years of construction, in late 1928 Margaret, her family and numerous servants took up residency in Haus Wittgenstein. Virtually every major and minor figure of the Viennese cultural scene at the time were guests of hers at some point. With the exception of a 7-year exile in the United States, Margaret would live in Haus Wittgenstein until her death in 1958. Ludwig Wittgenstein planned the construction of the house between the composition of his two main philosophical works, the theories of which are unmistakeably recognizable in the architecture.
The Haus Wittgenstein is in this sense an architectural manifestation of his philosophy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

256 kB.jpg hexadecimal of itself, 2014

 

 

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Detail

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

The image and his ideational object, 2013/2014 (selection)

 

Installation views, E-Werk, Freiburg

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English version coming soon.
Nach Platons „Ideenlehre“ ist alles Materielle, das wir wahrnehmen nur das Abbild einer „höheren“, metaphysischen Idee. Diesen Urzustand aller Dinge können wir mit unseren Sinnen nicht erfassen. Wir nehmen die Welt wahr, wie sie NICHT ist, aber vielleicht sein könnte. Wir nehmen die Welt demzufolge nicht so wahr, wie sie ist, sondern sehen Abbilder der „Dinge an sich“ in verschiedenen Zuständen. weiterlesen...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

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Detail

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Making-of:

 

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Panhorama, 2012

 

auf-der-suche

 

Download PDF (4MB):PANHORAMA (Webansicht)

 

Installation view Gallery Queen Anne, Leipzig

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Cloud, 2012

The work „Cloud“ is an abstract representation of self-similarities within cloud structures. The image dissolves into increasingly minute details that show the same picture or parts of the same cloud over and over again.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

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Detail

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

World, 2012

In cartography a map projection is the representation of a three-dimensional sphere (for example, the Earth) on a two-dimensional surface, which is referred to as a coordinate reference system. The representation of a sphere on a two-dimensional surface is also often simply called a projection. more...

georg_brueckmann-welt-detail
Detail

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Tree, 2011

Installation view, c-prints, framed, each 150 x 65 cm

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English version coming soon.
Zu sehen ist ein Baum, zerlegt in seine, nach Ordnungen definierten Einheiten. Beginnend mit dem Stamm, in erster Ordnung auf dem ersten Bild, folgen die Äste in zweiter, dritter und vierter Ordnung auf den nächsten Bildern. Auf fünftem Bild sind die Blätter in fünfter Ordnung zu sehen. Äste und Blätter sind schematisch angeordnet, als modellhafte Verbildlichung des Baumes ist der Maßstab aller Einheiten 1:2.
Die Arbeit zeigt die fraktale Struktur des Baumes. Vom Stamm, seinen Ästen und jedem weiteren Ästchen gehen jeweils fünf Einheiten der darauf folgenden Ordnung ab. In diesem Fall ist der Baum ein kleiner Ahorn von drei Meter Höhe, der sich in fünf Ordnungen strukturiert. Daraus ergibt sich eine Funktion über die die Anzahl der Einheiten in den fortlaufenden Ordnungen die jeweilige Potenz ihrer Ordnungszahl zur Zahl fünf ist. Somit hat dieser Baum fünf hoch fünf = 625 Blätter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

in situ, 2009

Installation view Gallery Quartier, Leipzig

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Installation view Deichtorhallen, Hamburg

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Archaeology on site is all about reinstating objects in their present condition to something of their potential, even of their aspirations originally revealed in the archaic context. What was simply in existence until the present-day can now become tangible with the full impact of its different layers. The technical term for this is "in situ".

 

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Detail

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Detail

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

in situ – studies

 

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Contingency in form, 8 C-Prints, 17-24 x 20 cm

 

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methodological studies, 16 C-Prints, 50 x 30 cm - 60 x 40 cm

 

 

 

 

 


 

1000 photometric measurements in lux of a burning candle before a white wall taken with a Gossen Multisix exposure meter, 2009

The image entitled „1000 photometric measurements in lux of a burning candle before a white wall taken with a Gossen Multisix exposure meter‟ measures 84 x 65 centimetres. The surface is a white wall and the adjoining floor, upon which a burning candle stands. The 1000 numerical exposure values shown on part of the device’s display were scanned in their original size, arranged and printed. The sections of the display correspond in size and arrangement to the surfaces that were measured on the wall and floor. When viewing the image from a greater distance, different shades of grey emerge due to the relation of the black and grey components of the different numerals.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

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Detail

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Apple ≠ Apple, 2009

In the recognition process, which transforms the representations contained in pictures of substituted objects – the concepts – back into (virtual) objects, different reference sizes come into play. In addition to similarities in form and color to the pictorial correlate, which refers as a signifying concept (significate) to the material form (signifier), contextual embedding is of great importance both in terms of the content of the image and of reception aesthetics. more...

 

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Apple = epoxy resin  /   Apple ≠ 256 Gramm, C-Prints on Dibond, 34 x 29 cm

 

 

 

 

 


 

Gaden, 2009

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Gaden, 4/4 Euroskala Offset, 56 Pages, 29 x 23 cm, Layout: René Siegfried

 

In the discipline of architecture a one-room house or a single room is referred to in German as “Gaden”. A cocoon is a shell that the larvae of various insects create in order to pupate inside. As a space of rest and isolation it serves to protect from external influences.

Download PDF (1MB): Gaden

 

 

 

 

 


 

Still Lifes, 2006-2020

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georg_brueckmann-The-Creation-of-Adam

georg_brueckmann-capa

georg_brueckmann-cdf

georg_brueckmann-hopper

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Kokon (selection), 2006

Installation view HGB, Leipzig

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A cocoon is a shell that the larvae of various insects create in order to pupate inside. As a space of rest and isolation it serves to protect from external influences.

 

 

 

 

 

 


 



CV


2009-2012 Master of Fine Arts – Professor Tina Bara
2009 Diploma with highest honours at the Academy of Visual Arts Leipzig – Professor Tina Bara
2003-2009 Studies of Photographie at the Academy of Visual Arts Leipzig
2001-2003 Studies of Photographie at the University in Essen

Grants/Awards

2016 Artists support from the Heussenstamm Foundation, Frankfurt/Main
2015 Otto Steinert Award
2013 Scholarship Stiftung Kunstfonds Bonn
2011 – 2012 Scholarship Trustee-Program Else-Heiliger-Fonds Konrad- Adenauer-Stiftung
2009 gute_aussichten – junge german photography
2007 Nomination for Plat(t)form 07 Photomuseum Winterthur
2006 Kodak Young Talent Award


Exhibitions

2017

„gute aussichten DELUXE„ Museo de la Cancillería Mexico City, Mexico

2016

„Bizarre!“, AIAP, Monaco (Catalog)
„Paintings, Drawings & Photo's“ (with Sabastian Hosu), Rutger Brandt Gallery, Amsterdam (Solo)
„f/stop Photography Festival Leipzig“, Gallery the grass is greener, Leipzig
„Projektion - Fotografische Behauptungen“, Darmstadt Days of Photography, Main Exhibition, Darmstadt
„Art Paris“, represented by Rutger Brandt Gallery Amsterdam, Paris
„Kundmanngasse 19“, Heussenstamm Gallery, Frankfrut am Main (Solo)

2015

„PAN Amsterdam“ represented by Rutger Brandt Gallery, Amsterdam
„The world is everything that is the case“ (with Wolfram Ebersbach), Gallery the grass is greener, Leipzig (Solo)

2014

„REALITÄTEN ("Komplizen"-Ausstellung zum f/stop Festival)“, Gallery Queen Anne, Leipzig
„EHF Benefit-Ausstellung 2014“, Akademie der Konrad-Adenauer-Stiftung, Berlin

2013

„Nachbilder“, Gallery Queen Anne, Leipzig
„TWO IN ONE“ (mit Katharina Pöpping), E-Werk, Freiburg (Solo)
„EHF Benefit-Ausstellung 2013“, Akademie der Konrad-Adenauer-Stiftung, Berlin

2012

„Panhorama“, Gallery Queen Anne, Leipzig (Solo; Catalog)
„Meisterschülerausstellung“, HGB, Leipzig
„EHF Benefit-Ausstellung 2012“, Akademie der Konrad-Adenauer-Stiftung, Berlin
"Mustererkennung", Museum für Angewandte Kunst, Köln

2011

„Gruppenausstellung der Träger des EHF 2010-2012 – Stipendiums“, Akademie der Konrad-Adenauer-Stiftung, Berlin
„EHF Benefit-Ausstellung 2011“, Akademie der Konrad-Adenauer-Stiftung, Berlin
„GEMALTER RAUM - FOTOGRAFIERTE MALEREI (mit Maxim Liulca)“, Periscope, Salzburg (Solo)
„Auslöser – Fotografie-Konzepte in Leipzig – eine Auswahl“, Kunsthalle der Sparkasse Leipzig (Catalog)

2010

„Frei nach Malerei“, Künstlerhaus Dortmund
„Eigenleben“, G5 Kultur, München
„gute aussichten - junge deutsche fotografie 2009/2010“ Haus der Photographie - Deichtorhallen, Hamburg (Catalog)
„4. Internationalen Fotografie-Biennale "GRID 2010" in Amsterdam
„Festival PhotoEspana“, Goethe-Institut, Madrid, Spanien
„gute aussichten 2009/2010“, Art Foyer DZ Bank, Frankfurt/Main
„gute aussichten 2009/2010“, Goethe-Institut, Washington DC, USA

2009

„gute aussichten - junge deutsche fotografie 2009/2010“ mit der Arbeit „in situ“ Museum Marta, Herford
„INNEN // AUSSEN // INNEN“, Tapentenwerk, Leipzig
„There is no second world, no hinterworld, no utopian place.“, Galeria Plan B, Berlin
„Diplomausstellung in der HGB, Leipzig
„in situ“, Gallery Quartier, Leipzig (Solo, Catalog)

2008

„So jung kommen wir nicht mehr zusammen...“, Pasinger Fabrik, München (Catalog)
„rome rom roma, 50/50“, Goethe-Institut Rom, Rom
„Introspections“, Gallery |doppel de|, Dresden
„Bermuda“-Annenkapelle in GZ-Görlitz

2007

„500 mal x“ Ausstellung zum Studienpreis der Hochschule für Grafik und Buchkunst, Leipzig (Catalog)
„Kodak Nachwuchsförderpreis“, Haus der Wirtschaft, Stuttgart
„die 35...“, Welde Brauerei Kunstpreis, Plankstadt
Beitrag bei der Kurzfilmnacht Schwerin mit dem Videoloop „eines morgens...“, Schwerin

2006

„Ausgezeichnet“, Pressehaus Gruner und Jahr; Hamburg
„Kodak Nachwuchsförderpreis“ Visual Gallery , Photokina; Köln (Catalog)
„Twice – angemalt und ausgestellt“, HGB; Leipzig

2005

„Private Rituale“, Photogallery Friedrichshain; Berlin
„Autoportret i Inscenizacja“, Wrocław, Polen

 

 



















































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